تاريخچه ديجي كالا + شكل گيري آن
برادران حميد و سعيد محمدي از سال ۸۳ تصميم به راهاندازي آن داشتهاند تا اينكه در سال ۱۳۸۵ موفق به بنيانگذاري آن شدند. پرسنل اوليه آن ۵ نفر بودند كه تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزايش پيدا كرد و طبق گفته مديران تا پايان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر و در شهريور ۱۳۹۷ به حدود ۲۲۰۰ نفر رسيدهاست. بخشهاي مالي، منابع انساني، خردهفروشي و عمليات بر عهده سعيد محمدي است و قسمتهاي فناوري، توسعه محصول، بازاريابي و ماركت پِليس را حميد محمدي مديريت ميكند.
در مورد ايده و دليل راهاندازي شركت ديجيكالا، برادران محمدي گردانندگان اين وبسايت فروش اينترنتي اين داستان را بازگو ميكنند كه اين دو برادر يعني حميد و سعيد محمدي در سال ۱۳۸۴ هر دو عكاسي ديجيتال را پيگيري ميكردند. بعد از جستجو در اينترنت دربارهٔ دوربينها، دوربين مورد نظر را از بازار خيابان جمهوري تهران خريداري كردند. اما بعد از چند روز پي بردند، لنز روي دوربين دست دوم و تعميري است. اين اتفاق ناخوشايند از تجربه خريد به شكل سنتي، انگيزهٔ اوليهٔ ايجاد فروشگاهي مطمئن كه اطلاعات درست در اختيار كاربران قرار دهد را در ذهن آنها ايجاد كرد.
در ابتدا ديجيكالا با سرمايهٔ شخصي اوليه ۲۰ ميليون توماني حميد و سعيد محمدي شروع به كار كرد. شش سال بعد از تأسيس، با جذب سرمايهگذار وارد فاز بعدي توسعه كسبوكار خود شد. شركت خصوصي ايراني سرآوا پارس در سال ۱۳۹۱ سرمايهگذاري در ديجيكالا را آغاز كرد. راند دوم سرمايهگذاري ديجيكالا سال ۱۳۹۴ با جذب سرمايه يك صندوق سرمايهگذاري اروپايي (IIIC) آغاز شد. مطابق گزارش ۱۰۰ روزه دولت، ديجيكالا از ديماه سال ۱۳۹۴ فرايند جذب سرمايه را از طريق شركت اينترنشنال اينترنت اينوستمنت *(IIIC) و به مبلغ ۱۰۰ ميليون دلار در قالب افزايش سرمايه و در ازاي ۲۱ درصد سهام آغاز كرد. اين فرايند جذب سرمايه با اخذ «مجوز سرمايهگذاري خارجي (فيپا)»، از «سازمان سرمايهگذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران» كامل شدهاست. بنا به گفته مديران ديجيكالا در آذر سال ۱۳۹۷، ۳۵ درصد سهام گروه ديجيكالا در اختيار سرآوا، ۳۵ درصد برادران محمدي، حدود ۲۵ درصد در اختيار صندوق اروپايي IIIC و بقيه نيز سهم تشويقي ۸۰ نفر از مديران كليدي ديجيكالاست. ولاديمير پوتانين ميلياردر روس از طريق سهم ۹٫۶٪اي خود در سرآوا از جمله سرمايه گذاران در ديجيكالا است.
در سال ۱۳۸۷ در همايش ملي تجارت الكترونيكي، به عنوان وبگاه برگزيده از سوي وزارت بازرگاني معرفي شد. همچنين بر اساس گزارش مجلهٔ اكونوميست در سال ۲۰۱۴ اين وبگاه با سرمايهٔ ۱۵۰ ميليون دلار در رتبهٔ اول شركتهاي اينترنتي ايران قرار گرفت البته در اوايل سال ۹۵ اين ادعاي مجله اكونوميست غيرواقعي دانسته شد بر اساس اين گزارش مديرعامل شركت سرمايهگذاري توسعه صنعتي ايران در نامهاي به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد: اين شركت نسبت به واگذاري ۷٫۸۳ درصد سهام شركت نوينانديشان سرآوا پارس به سرمايهگذاران خارجي به ارزش ۶ ميليون و ۳۷۷ هزار و ۹۱۷ يورو اقدام كردهاست بر طبق اين خبر شركت سرآوا پارس كه مالك عمده سهام ديجيكالا ميباشد قيمت ۷٫۸۳ درصدي سهام كلي آن حدوداً ۷٫۳ ميليون دلار فروخته شدهاست بنابراين ميزان ارزش كلي آن حدود ۹۰ ميليون دلار ارزشگذاري ميشود كه ادعاي ۲ سال پيش مجله اكونوميست كه فقط ديجيكالا را ۱۵۰ ميليون دلار برآورد كرده بود را رد ميكند طبق گزارش واشينگتن پست در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ ميلادي) اين وبگاه روزانه ۳٬۰۰۰ درخواست خريد دارد و در ۱۶ شهر مهم ايران براي پخش محصولاتش شعبه دارد. اين شركت ۴۵۰ كارمند در سال ۱۳۹۳ دارد و تحويل محصولات به مشتريان را كارمندان شركت به عهده ميگيرند. برخي منابع ديجيكالا را از نظر سهم گستردهاي كه در بازار تجارت الكترونيك ايران دارد، با شركت آمازون مقايسه ميكنند و به آن لقب «آمازون ايراني» دادهاند. همچنين بنيانگذاران ديجيكالا در دي ماه ۱۳۹۷ نشان امين الضرب اتاق بازرگاني تهران را دريافت كردند.
منبع:
https://www.finds.ir/content/Companies/Digikala-E-commerce-company/894/
برچسب: درمورد ديجي كالا،